söndag 15 april 2012

En relation, är så mycket mer än bara ord

Hej allihopa !
Så grymt stolt jag är just nu, blev precis klar med svenskatalet jag ska hålla imorgon ! Och jag gillar det till och med !
Vi ska prata om en relation, till en sak eller vad som helst. Så jag valde att prata om min relation till min bästa vän. Nämligen Nicoline.
Lägger upp talet för dem som vill läsa, ni andra kan bara skippa det !
Hoppas ni har haft en fin dag ! Puss på er !


Kan man förklara en relation med ord? Kan man sätta ett värde på hur mycket en relation betyder?
Jag tycker att en relation ofta är så mycket mer än bara ord, och att även om man skulle försöka, skulle man aldrig riktigt hitta rätt ord för att beskriva den.
En relation som jag aldrig skulle kunna beskriva, är relationen mellan mig och min kusin Nicoline.
Hon är ett år yngre än mig, och vi har alltid varit bra vänner. Vi har alltid skrattar, och haft roligt med varandra.  
Men dem senaste åren, från att vi började ta varandras telefonnummer och bestämma när vi skulle träffas själva, har vi kommit närmare varandra än någonsin innan.
Jag skulle kunna berätta flera tusen historier om henne och mig. Som tillexempel gången för några år sen, när vi skulle ta ett foto, och det slutade med att jag låg i badkaret och hon stod och skrattade åt mig. Eller alla dem gångerna vi dansade till Carola när vi var mindre. Vi brukade låna varandras kläder, göra oss riktigt fina, och öva in danser till Carola-låtar i timmar. För att sen visa upp den för våra föräldrar.
Jag skulle kunna berätta tusen själ, till varför hon är min bästa vän. Varför när jag är ledsen, det alltid är henne jag ringer.
 Men även om jag pratade om henne i timmar, skulle ni aldrig förstå henne och mig i alla fall. Inte riktigt. Ni skulle aldrig få samma relation som vi har. För den relationen är bara vår. Den relationen, är det bara vi som förstår. För vi har verkligen en sådan relation som inte går att beskriva med ord.
För kärlek, går inte att beskriva med ord.
Jag kan inte beskriva känslan jag får i kroppen när jag ser henne. Eller känslan jag får när jag hör hennes röst, även om det bara är på telefonen. Jag kan inte förklara hur glad jag blir när hon skrattar. Eller hur ont det gör i mig, när hon mår dåligt över något.
För Nicoline är så mycket mer än bara min kusin. Hon är min bästa vän.
Hon är som en syster för mig ibland. Hon är personen jag kan prata om allt med. Hon är personen som aldrig dömer. Som bara lyssnar, och som alltid finns där.
Hon är personen som är precis lika knäpp som jag. Som har samma humor, och som kan sitta och skratta i timmar, åt något som dem flesta skulle tycka var löjligt.
Eftersom jag inte vet hur jag ska beskriva hur mycket jag älskar henne, hittade jag en dikt som i alla fall påminner lite om oss. Den går såhär:
Du är så snäll och rar. Du är den bästa vän jag har. Min bästa vän kommer du förbli. För ingen har så kul som vi. Vi hittar alltid på en massa trams. Och om vi bråkar blir vi alltid sams. Du är den bästa vän jag har.
Så om ni frågar mig, om man kan sätta ord på en relation, är svaret nej. För alla relationer är olika. Ingen är som den andra. Och ingen, ingen, är som vår.

I love you babe.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate